top of page

Fokus på trycktekniker: Torrnål

Uppdaterat: 19 aug. 2021

Konstnären och tryckaren Jenny Olsson fastnade för grafiken under sin utbildning på Grafikskolan i Stockholm i slutet av 90-talet. Sedan 2008 har hon arbetat som master printer i olika projekt inom djuptryck, screentryck och träsnitt. Utöver sitt eget konstnärskap och tryckningen undervisar hon även i grafik på Kungliga Konsthögskolan.


Sedan 2017 driver hon sin egen grafikverkstad och atelje; Tellus Grafik, i Midsommarkransen i Stockholm. Utöver arbetet med sin konst trycker hon där även grafik åt andra konstnärer. Bland annat har hon arbetat med Helene Billgren, Idun Baltzersen, Karin Mamma Andersson och Laleh Kazemi Veisari.

Jag har jobbat med grafik länge nu, runt 25 år. Jag började med det redan när jag gick på konstskola och jag gillade det direkt. Jag tyckte så mycket om uttrycket, sättet som färgen landade på pappret och hur man måste tänka i lager. Jag har tryckt enormt mycket. Åt mig själv men dom senaste 15 åren också mycket till andra konstnärer. Genom olika program, utbildningar och samarbeten har jag fått möjligheten att fördjupa mig i hantverket på olika sätt. Det tar lång tid att lära sig men idag är jag väldigt glad att jag har den stora erfarenhet jag har och kan jobba med väldigt många olika konstnärer med olika uttryck och trycktekniker.

Just samarbetet med konstnärerna är en av delarna Jenny tycker är roligast med jobbet som tryckare. Vissa konstnärer som kommer till verkstan har arbetat med grafik länge och för en del är det första gången. Alla samarbeten är helt olika och det är väldigt spännande att försöka dyka ner i det och förstå vad en annan person vill få fram i sina bilder. Att hitta rätt uttryck. Det absolut roligaste är ju sen om konstnären blir väldigt nöjd! Även när jag arbetar med min egen konst är det spännande att försöka förstå vad det är man arbetar med, att hitta fram till någonting och plötsligt förstå att man är på rätt väg.


Jenny har framförallt fördjupat sig inom djuptryck och screentryck. I sin egen konst arbetar hon också mycket med fotobaserade tekniker inom djuptrycket, såsom fotopolymer, men också etsningar, torrnålar och andra tekniker. I år har hon fått uppgiften att trycka Mikael Kihlmans fyra torrnålar till Konstsällskapet Våga Ses medlemmar. Processen börjar med att Mikael ristar in bilden i en kopparplåt med hjälp av en nål gjord av hårt stål. Beroende på hur man arbetar med nålen, eller om man använder något annat slags verktyg för att rista bilden så skapas olika typer av uttryck. Man kan rista lätt för att skapa tunna linjer som blir lite grå eller djupare linjer som blir mörkare. Det finns också nålar som har en liten diamantspets som gör att man kan få starka linjer utan att använda så mycket kraft.


Mikael ristar fram sina bilder i kopparplåtar. Koppar att ett material som är tillräckligt hårt för att det ska vara hållbart men också tillräckligt mjukt för att det ska gå att rista i. Man kan också göra torrnålar i andra material såsom plast eller zinkplåt. Men just kopparplåten funkar väldigt bra och kan skapa många olika toner och linjer.

Det är ett ganska långsamt arbete med torrnål, det tar tid att göra en hel teckning i plåten och kräver fokus. Man kan sudda i plåten med hjälp av vissa verktyg men det kan vara svårt att få bort en linje helt och hållet. Vill man göra det får man lägga ner en hel del jobb.

När Mikael är klar med sina plåtar börjar tryckprocessen, men då kan vi bara göra upplagor om kanske 15 eller 20 ex. Sen slits plåten ganska fort ner och bilden förändras. I det här fallet när vi gör upplagorna till Konstsällskapet Våga Se måste vi därför lägga ett tunt lager stål på plåten på elektrolytisk väg. Då håller den för att trycka upplagorna om 250 ex utan att bilden förändras alltför mycket. När plåtarna är redo är det dags för Jenny att börja arbeta med färgen. Färgen hon använder är speciellt gjord för torrnål och är väldigt tjock och pigmenttät.

Man måste alltid arbeta mycket med färgen innan man trycker. Det är en typ av oljefärg som blir mjukare när man värmer den. Därför färgar jag in plåten på en värmehäll för att färgen ska smälta och lättare komma in i dom små reporna i plåten. Varje liten repa ska blir ordentligt infärgad, blir dom inte det så trycker dom inte bra på pappret sen. Sen börjar en process då jag med händerna lätt torkar av plåten och får upp ljuset i bilden och ser så att färgen hamnar rätt. Ibland måste jag lyfta bort eller rätta till specifika områden. Ibland måste jag till och med gå in med en tandpetare för att ta bort någon del som inte ska vara där.

När Jenny känner sig nöjd med färgen så lägger hon ut plåten på pressen. I förväg har hon märkt ut var plåten ska ligga så att trycken sen hamnar rätt på pappret. Hon trycker på fuktiga papper som till en viss del är gjorda av bomull vilket gör att dom är mjuka, elastiska och väldigt starka. Plåten pressas sen genom stora valsar och med hjälp av en filt så jämnas trycket ut. Trycket i pressen är så pass hårt att pappret formar sig helt efter plåten och trycks ner i alla små repor. Den långa processen upprepas för varje blad som ska tryckas; infärgningen av plåten, avtorkningen för hand och tryckningen i pressen. Det är en mycket lång process och gör också att varje tryck är lite olika. Det är en del av hantverket tycker jag, att det finns små skillnader. Men som tryckare lär man ju sig såklart att göra nästan lika varje gång.

 

Jenny Olsson har i år tryckt Mikael Kihlmans torrnålsgravyrer till Konstsällskapet Våga Ses kollektion. Som medlem får du varje år välja ett nytt verk ur konstkollektionen. Det finns över 150 olika verk att välja bland av över 50 olika konstnärer. Endast originalgrafik, signerat och numrerat av konstnären.



0 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page