top of page

Erik Berglin

Nya fotografier av Erik Berglin till Konstsällskapet Våga Se


Mitt i industriområdet i Västberga i södra Stockholm finns ett höghus fyllt av ateljéer.

En varm försommardag tar vi hissen upp till den femte våningen, vi knackar på en dörr och kliver in i en soldränkt ateljé. Vi är på besök hos en av årets konstnärer, Erik Berglin (f. 1980, Sundsvall)

 

För Erik var det alltid fotografi som gällde, det var Tyra, hans lärare i mellanstadiet som på ett kvart-samtal spådde att det var konstnärsyrket som låg i hans framtid. På högstadiet kunde han inte annat än luta in i detta och föll direkt för fotografi. På skolan fanns det ett mörkerrum som han fick nycklar till och kunde spendera både helger som kvällar med att blanda vätskor och framkalla analogt fotografi.


Jag respekterade Tyra så otroligt mycket, så jag tänkte att hon vet nog bäst. Då började jag på eget bevåg gå till biblioteket i Sundsvall, där jag växte upp, och kolla i konstböcker. Men när jag började på högstadiet kände jag under bildlektionerna att jag måste engagera mig mer. Det märkte min lärare och jag fick nycklar till mörkrummet så jag kunde gå dit när jag ville. Då började jag att kolla på fotografi-delen på biblioteket och det var där mitt intresse växte

 

Sedan dess har Erik jobbat med och utvecklat sitt fotografi, 2022 vann han svenska fotobokspriet för sitt arbete ”The Bird Project”. Ett arbete som pågick i 12 år och resulterade i att han klistrade upp 5000 realistiska fotografier på olika fåglar i 12 städer runt om i världen, en ny stad varje år.

 

Det började med att jag ville jobba med fotografi i det offentliga rummet, och mycket av det som jag vid den tiden intresserade mig av var graffitti och street art. Mycket av det är repetition av motiv i ett område, som en tag eller ett klistermärke. Jag ville hitta ett motiv som inte behövde upprepas, men som ändå kunde läsas ihop, och jag ville att det skulle vara ett poetiskt och mångfacetterat motiv. I det här fallet så blev det fåglar eftersom att de fanns i oändligt antal, och de kan representera många olika saker och ha många olika bottnar.”

 

I processen letar han innan en resa fram arter som han inte tidigare använt. Han skriver ut dem i naturlig storlek och klipper noggrant ut dem. När han väl befinner sig i staden promenerar han runt och letar efter intressanta områden. Någon dag senare kommer han tillbaka och klistrar varsamt upp fåglarna på lämpliga platser. Det är viktigt att de smälter in i miljön och att det finns en harmoni med färgen på väggen. Ytterligare en dag eller två senare återvänder han för sista gången för att fotografera/dokumentera dem. 


Ibland, inte alltid, så klär jag ut mig till naturfotograf med kakiväst och har med mitt största objektiv, så går jag runt och låtsas nästan som att jag upptäcker naturen. Jag försöker sedan att komponera bilderna. Fåglarna är alltid helt centrerade och jag fotograferar inte i direkt solljus då jag vill undvika skuggor. Resultatet blir nästan surrealistiskt och ofta måste jag förklara många gånger att det exempelvis inte är Photoshop. För sättet som jag fotograferar dem på gör nästan så att det inte ser verkligt ut

 

Bladen till Konstsällskapet Våga Se kan ses som en förlängning av The Bird Project. Projektet var avslutat men i samband med att han ställde ut det i olika städer dök fåglarna upp på väggar i anslutning till utställningarna. Kameran fick alltså ännu en gång skåda fåglar, denna gång i Köpenhamn och i Oslo.


”Det var en slags fortsättning på The Bird Poject. I samband med nya utställningar så satte jag upp nya fåglar i anslutning till dem. Så det är som att det lever vidare. Även om projektet efter 12 år var avslutat för mig så kändes det kul att fortsätta på något sätt. Bilderna är från Köpenhamn och Oslo och det blev ett bra urval. Det känns även roligt att det är de absolut senaste motiven, jag tycker alltid att det senaste är det bästa!”



Att jobba med fotografi innebär för Erik att han aldrig är helt ensam i skapandet, han har skapat en symbiosrelation mellan honom själv och tekniken han använder. Mycket handlar om övning och förmågan att se något som andra missar, men samtidigt har slumpen en stor roll och vissa delar kan han inte själv påverka.

 

”I den här maskinen, mellan mig och bilden så händer det någonting som inte jag har 100 % kontroll över, och det gillar jag. Samma sak sker egentligen när jag jobbar med bilder som jag tar från nätet och gör om digitalt med olika programvaror, det skapar en liknande känsla för mig. Det blir som ett samarbete mellan tekniken och mig, och det är ganska skönt att inte vara ensam kreatör”

 

Utöver fotograferandet integreras mycket klippande och klistrande, antingen via ett fysiskt eller digitalt collage. Medans vi är på besök får vi se ett pågående projekt som utgår från vulkanutbrott på Island. Där skapar han ett tredimensionellt collage av bilder som fotograferas, vilket skapar ett nästan mystiskt filter. Vi får även se bilder från ett tidigare projekt där han manipulerat ett digitalt verktyg i Photoshop för att skapa nya miljöer åt hårt beskurna bilder. En slags förlaga till dagens AI-funktion. Han arbetar mycket projektbaserat och flera projekt kan pågå samtidigt. Han kan jobba med en sak, lämna den under lång tid för att sedan komma tillbaka, och så vidare.

 

”Jag försöker hela tiden vara nyfiken, och försöker att experimentera för att hitta nya lösningar. Jag vill verkligen inte att det ska vara stöpt i någon speciell form, så alla projekt har sina egna premisser. Jag jobbar med alla projekt samtidigt då jag är ganska rastlös, så de blandas ihop och blir inspirerade av varandra. Men jag försöker alltid att ha ett tydligt koncept och ett tydligt tillvägagångssätt för varje arbete.”

 

Fotografierna av Erik Berglin har titlarna; Calypte Anna, Helgolandsgade, Copenhagen, Chlorestes Notata, Toftesgate, Oslo, Upupa Epops, Kingosgade, Copenhagen & Tachuris Rubrigastra, Fossveinen, Oslo. De är tryckta i upplagor om 250 ex.


Fotografierna av Erik Berglin ingår i Konstsällskapet Våga Se är en del av Konstsällskapet Våga Ses konstkollektion som innehåller över 150 olika grafiska blad av över 50 konstnärer. Allt originalgrafik, numrerat och signerat av konstnären. Som medlem får du välja ett valfritt verk ur kollektionen.


5 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page