Erik Kihlbaum
Stenlitografier av Erik Kihlbaum
Ingår i Konstsällskapet Våga Ses medlemskap - 850 kr/år
Stenlitografierna av Erik Kihlbaum är en del av Konstsällskapet Våga Ses konstkollektion som innehåller över 150 olika grafiska blad av över 50 konstnärer. Allt originalgrafik, numrerat och signerat av konstnären. Som medlem får du välja ett valfritt verk ur kollektionen.
>> Se hela konstkollektionen
Erik Kihlbaum är född 1976 i Örebro. Han bor och är verksam i Stockholm och är utbildad vid Konsthögskolan i Umeå och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Hans fyra litografier är tryckta vid Stentryckeriet i Vikmanshyttan och har samlingsnamnet Svart Katt.
EK1: "Svart katt 1", stenlitografi, bildmått: 22x18 cm, pappersmått: 40x34 cm, 250 ex
EK2: "Svart katt 2", stenlitografi, bildmått: 22x18 cm, pappersmått: 40x34 cm, 250 ex
EK3: "Svart katt 3", stenlitografi, bildmått: 22x18 cm, pappersmått: 40x34 cm, 250 ex
EK4: "Svart katt 4", stenlitografi, bildmått: 22x18 cm, pappersmått: 40x34 cm, 250 ex
Under arbetet med de grafiska bladen till Konstsällskapet Våga Se så upplevde jag världen vi lever i som väldigt turbulent och som kontrast drogs jag till mjuka världar och bilder av idyll och varma sommarkvällar. Medan jag sysselsatte mig med dessa bilder återkom hela tiden ett minne till mig: det var en sensommarkväll när jag var tonåring och jag och en kompis skulle ro ut på sjön för att fiska. På en skogsstig kom det en svart katt och den följde med oss ända ner till sjön. Den tittade nyfiket och vaksamt på oss och gick inte iväg ens när ett åskväder plötsligt närmade sig. Vi rodde tillbaka till stranden och just som vi dragit upp ekan på land så slog blixten ned mitt i sjön, ungefär på den plats som vi just lämnat. Katten strök sig runt mitt ben och jag klappade den en stund.
Erik Kihlbaum
Född 1976 i Örebro. Bor och är verksam i Stockholm.
Erik Kihlbaum är utbildad vid Konsthögskolan i Umeå och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Han arbetar med teckning, video och skulptur. Just nu använder han huvudsakligen tecknandet som metod men
grundläggande i hans arbete är idéer kopplade till objekt och filmiska narrativ. Erik bygger objekt i teckningen genom stillbilder, som han ser som stills ur en film. I sin konstnärliga verksamhet så integrerar han teorier och frågor om tid, objekt, historia och populärkultur.